Vandretur til Lingshi

Fantastisk trek under snedækkede bjergtoppe, gennem afsidesliggende landsbyer og over høje pas.

Turforslag

Taktsang Gompa (Tigerreden).

På denne rejse kommer vi tæt på næsten alt hvad Bhutan har at byde på. Efter flyvningen fra Kathmandu langs Himalayabjergkæden forbi Mt. Everest, lander vi i Bhutans eneste internationale lufthavn, som ligger ved Paro. Allerede i lufthavnsbygningen kan vi betragte noget af Bhutans enestående arkitektur, og i bjergene uden for Paro besøger vi det ikoniske kloster Taktsang Gompa (Tigers Nest eller Tigerreden).

Vi vandrer langs floderne gennem skovbevoksede bjerge, og snart bringer vandrestierne os tæt på den tibetanske grænse og ind i Bhutans bjergrige nordvestlige hjørne. Vi kommer tæt på Kongerigets næsthøjeste bjerg Chomolhari, 7.314 m. og det smukke Jichu Drake, 6.858 m. Vi ser spændende planter og vandrer over øde bjerge og op til næsten 5.000 meter høje bjergpas. Der er gode chancer for at støde på flokke af himalaya blåfår og rovfugle, og Bhutans meget særprægede nationaldyr, takinen, lever også i området. Vi skal nok ikke regne med at se hverken tiger, sneleopard eller bjørne, selv om det er dyr der også lever i disse fjerne bjergegne. I foråret 2018 er turen planlagt så vi kan overvære en af Kongerigets farvestrålende festivaller med maskedans, og vi slutter med en køretur ned gennem dalene til Phuentsholing i jungleområderne ved grænsen til Indien.

Denne tur er en lidt kortere variant af Laya-turen. Efter en dag i Lingshi, sætter vi kursen mod Bhutans hovedstad Thimphu, som ligger fire dages vandring mod sydøst. Indbyggerne i Lingshi og de yakhyrder vi støder på undervejs, ser ikke mange besøgende, så på denne tur har vi gode muligheder for at opleve det autentiske liv i Himalaya, og måske kan vi besøge en skole undervejs.

Det er ikke let at komme ind i dette lidt besøgte hjørne af Bhutan, for vi skal over to bjergpas som er næsten 5.000 meter høje, men der er lagt hviledage ind med passende intervaller, og det hører uden tvivl til de smukkeste og mest interessante vandreruter i Himalaya.

Der bliver også tid til at udforske Paro og Bhutans hovedstad, Thimphu.

Praktiske oplysninger

Den fysiske udfordring ligger først og fremmest i højden, og deltagelse forudsætter at du er i en god fysisk form, og at dit helbred er i orden. Deltagere over 70 år anbefales at konsulterer egen læge inden endelig tilmelding. Turen er dog planlagt med rimelig tid til akklimatisering. Vandreturen er på omkring 130 km i alt.

Klimaet i Bhutan varierer fra tropisk jungle til alpint og snedækkede bjerge. I det tidlige forår og hen ad efteråret kan vi forvente mange dage med klart men koldt vejr, og der falder ikke meget regn. I forsommeren falder der mere nedbør, men til gengæld er temperaturen helt sommerlig selv om vi i højderne skal regne med kølige aftener og mulighed for nattefrost. Nogle strækninger kan være våde og mudrede, men det ødelægger ikke den store oplevelse. Læs mere om klimaet i Bhutan.

Udsigt over Paro-dalen
Campingudstyret som består af solide to–personers telte, madrasser samt toilet- og messetelt, bliver stillet op og taget ned for os. I messeteltet spiser vi ved borde og stole, og der er lys, så vi kan skrive og læse lidt om aftenen. De fleste går dog tidligt til ro, for vandredagene starter tidligt. På hele vandreturen overnattes i telt.

Dit eget udstyr omfatter bl.a. en varm sovepose, gode vandrestøvler og gerne vandrestav(e). Om dagen bærer du på en dagrygsæk med vandflaske, skiftetøj og andre nødvendige personlige ejendele. Den øvrige bagage transporteres på pakdyr; ponyer eller yakokser.

Til og fra Bhutan. Vi flyver fra København til Kathmandu, Nepal, hvor vi har en overnatning inden den sidste korte men spektakulære flyvetur langs Himalayabjergkæden til Bhutans internationale lufthavn i Paro. På hjemturen rejser vi via grænsebyen Phuentsholing, hvorfra vi bliver kørt til den indiske lufthavn Bagdora.

Forslag til dagsprogram

Dag 1: Afrejse fra København

Afrejse fra København mod Kathmandu, Nepal.

Dag 2: Aklimatisering i Kathmandu

Ankomst til lufthavnen i Kathmandu, Nepal, hvor deltagerne afhentes og bliver transporteret til Rokpa Guest House, hvor der overnattes. Hotellet ligger 100 meter fra den store Boudha Stupa, som absolut er et besøg værd.

Dag 3: Fly til Bhutan, 1 time

Vi flyver med Druk Air fra Kathmandu, og efter en enestående flyvetur langs Himalayabjergkæden og bjergtoppe som bl.a. Mt. Everest, lander vi i Paro, Bhutans eneste internationale lufthavn. I lufthavnen bliver vi hentet af vores engelsktalende bhutanske guide. Der bliver formentlig tid til at se os lidt omkring i byen inden aftensmaden på hotellet. Overnatning i Paro.

Dag 4: Sightseeing i og omkring Paro

Udsigt over Paro-dalen

Vi starter dagen med et besøg i Kyichu Lhakhang, et af Bhutans ældste og smukkeste templer. Det skulle være blevet bygget af kong Songtsen Gampo fra Tibet i år 659. Derfra fortsætter vi ud til en stejl 900 meter høj klippevæg, hvor vi vandrer op til det ikoniske kloster Taktshang Goemba (Tigerreden). I følge legenden fløj guru Rinpoche for at undertvinge en lokal dæmon op til stedet på ryggen af en huntiger, som var en manifestation af hans ægtefælle. Om eftermiddagen bliver der tid til at besøge det karakteristiske runde Nationalmuseum hvis renovationen er afsluttet. Overnatning på hotel i Paro.

I foråret 2018 overværes den farvestrålende festival Paro Tshechu om eftermiddagen.

Dag 5: Vandring til Shana

Vi forlader hotellet og vandrer over nogle bakker med en skøn udsigt ud over Parodalen og ned til det gamle Kyichu Lhakhang. Vi bliver kørt forbi Drugyul Dzong, et gammelt forsvarsværk bygget til at forsvare landet mod invasioner fra Tibet. Efter frokost vandrer vi til den lille landsby Shana (2.850 m.o.h.), hvor vi som de næste 9 nætter overnatter i telt.

Dag 6: Vandring til Thangthangkha

Ruten følger Parofloden op igennem skovbevoksede bjerge til vores lejr, Thangthangkha, 3.610 m.o.h. Der er en del vildt i området, og nogle tilråder at man ikke går alene, fordi der lever bjørne, men vi har ikke kendskab til at vandrere skulle have mødt nogen.

Dag 7: Vandring til Jangothang

I klart vejr kan vi fra lejren nyde solopgangen over Jhomolhari, Bhutans næsthøjeste bjerg. Efter morgenmad fortsætter vi langs Parofloden til Jangothang, 4.080 m.o.h. Vegetationen bliver efterhånden lavere, og vi kommer stadig tættere på de snedækkede bjerge, der danner grænse til Tibet.

Dag 8: Hviledag med kort vandring til Tsho Phu søerne

Vi har en hviledag med akklimatisering i Jangothang. Vi bruger dog formiddagen til en kortere vandretur op til de hellige Tsho Phu søer, hvor yakhyrder holder til på nogle tider af året. Der er gode chancer for at se himalaya blåfår. Om eftermiddagen kan dem der har lyst besigtige en gammel ruin, der ligger lige op til lejren.

Dag 9: Vandring til Lingshi

Vi fortsætter opad med fantastiske udsigter over flere af Himalayas imponerende bjergtoppe, og efter 3-4 timer når vi Nyile La passet (4.890 m.o.h.) med dets mange farvestrålende bedeflag. På vej ned mod Lingshi har vi udsigt over byens dzong, som desværre blev ødelagt ved et jordskælv i 2011. Vi camperer i en dal lidt før landsbyen Lingshi (4.010 m.o.h.).

Dag 10: Udforskning af Lingshi og omegn

I dag kan vi udforske landsbyen og området omkring Lingshi med de snedækkede bjergtoppe i baggrunden. En af attraktionerne i nærheden er Gyo Goempa, et kloster som er bygget på en lodret klippevæg i begyndelsen af det forrige århundrede med Jitchu Drake-bjerget i baggrunden. Vi kan gå op til Chhokam Tso søen, og der er gode muligheder for at besøge nogle af yakhyrderne i området.

Dag 11: Vandring til Shodu

Udsigt over Paro-dalen

Fra Lingshi har vi en lang og hård dags vandring op til Yale La (4.950 m.o.h.). Vi går op gennem frodige rhododendronskove og krydser snart ind i en dyb dal med No Chhu (den Blå flod) under os. Efter 4-5 timer når vi passet, som byder på udsigt over flere af de høje snedækkede bjergtoppe vest og syd for os. Vi følger Jaradinthangfloden ned til Shodu, 4.080 m.o.h., hvor vi slår lejr.

Dag 12: Vandring til Barshong

En behagelig og kort vandredag uden for mange bakker. Vi passerer nogle klipper som bruges af munke til meditation. Vi camperer nær Barshong (3.720 m.o.h.), som kun består af en håndfuld huse og en dzong i ruiner.

Dag 13: Vandring til Dolamkenchu

I dag når vi Thimphu-floden, som vi mere eller mindre følger resten af vejen. Det går en del op og ned, og vi må krydse adskillige bifloder inden vi når dagens lejr ved Dolamkenchu, 3.290 m.o.h.

Dag 14: Vandring til Dodena og bil til Thimphu

Dagen starter med en kort men stejl stigning, og derefter har vi en del mindre bakker inden vi når vandreturens afslutning ved Dodena, hvor en stor smuk bro i bhutansk stil markerer afslutningen. Vi bliver samlet op og kørt til Thimphu, hvor vi spiser frokost og overnatter på hotel. Om eftermiddagen er der tid til at opleve Bhutans hovedstad og evt. se nogle af byen seværdigheder.

Dag 15: Kørsel fra Thimphu til Phuentsholing

Vi kører ned til grænsebyen ad Bhutans første vej som blev bygget i 1962. Tidligere tog turen op til ti dage til fods. Undervejs bliver der tid til at besøge templer eller små landsbyer, og vi passerer en af Kongerigets vandkraftanlæg, hvorfra der eksporteres strøm til Indien.

Dag 16: Kørsel til Bagdora og fly til Delhi

Vi forlader Bhutan og kører til Bagdora, hvorfra vi flyver til Delhi, hvor der overnattes inden hjemrejsen næste morgen.

Dag 17: Hjemrejse til København

Fly fra Delhi og ankommer til København samme dag.