Vandretur til Laya / Masa Gang

Et af de bedste treks med fantastiske bjerge og fascinerende landsbyer - med Royal Highland Festival i oktober

Turbeskrivelse

Dette er uden tvivl en af de smukkeste og mest interessante vandreruter i Himalaya. Turen bringer os tæt på den tibetanske grænse og ind i Bhutans bjergrige nordvestlige hjørne. Vi kommer tæt på Kongerigets næsthøjeste bjerg Chomolhari, 7.314 m. og det smukke Jichu Drake, 6.858 m. Vi ser spændende planter og vandrer over øde bjerge og op til 5.000 meter høje bjergpas. Der er gode chancer for at støde på flokke af himalaya blåfår og rovfugle. Bhutans meget særprægede nationaldyr, takinen, lever også i området. Vi skal nok ikke regne med at se hverken tiger, sneleopard eller bjørne, selv om det også er dyr der lever i disse fjerne bjergegne.

På denne rejse kommer vi tæt på næsten alt hvad Bhutan har at byde på. Efter flyvningen fra Kathmandu langs Himalayabjergkæden forbi Mt. Everest, lander vi i Bhutans internationale lufthavn ved Paro, og allerede i lufthavnsbygningen kan vi betragte noget af Kongerigets enestående arkitektur. I bjergene uden for Paro vandrer vi op til det ikoniske kloster Taktsang Gompa (Tigers Nest eller Tigerreden), som er lidt af et vartegn for Bhutan. Før og efter vandreturen bliver der tid til at udforske Paro, Punakha og Bhutans hovedstad Thimphu.

Lejr ved Lingshi

Vi vandrer langs floderne gennem skovbevoksede bjerge, og snart bringer vandrestierne os tæt på den tibetanske grænse og ind i Bhutans bjergrige nordvestlige hjørne. Vi passerer flere små landsbyer, og vi har en hel dag i Laya, som er kendt for kvindernes koniske bambushatte. Vi slutter med en køretur ned gennem dalene til Phuentsholing i jungleområderne ved grænsen til Indien. Turen er planlagt så vi kan overvære en af Kongerigets farvestrålende festivaller.

De vigtigste landsbyer vi passerer, er Lingshi, Laya og Gasa. Indbyggerne her og de yakhyrder vi støder på undervejs, ser ikke mange besøgende, så på denne tur har vi gode muligheder for at opleve det autentiske liv i Himalaya og vi regner med at besøge en skole undervejs.

Det er ikke let at komme ind i dette lidt besøgte hjørne af Bhutan, for vi skal over to bjergpas som er næsten 5.000 meter høje, men der er lagt hviledage ind med passende intervaller.

En dag i bjergene

Alle pas er prydet af farvestrålende bedeflag.

Efter at vi mod vest igen havde nydt synet af den næsten 7.000 meter høje Jitchu Drake, gik stien jævnt nedad bjergskråningen mod den lille landsby Goyok. Jeg nød den dejlige duft af blomster og buske, og udsigten var ubeskrivelig.

På en lille mark uden for Goyok blev vores varme frokost serveret, og de to ponyer der havde båret på den, fik sig et tiltrængt hvil.

Heldigvis er vores kok god til at lave mad tilpasset europæisk smag, for en af hovedingredienserne i bhutanesisk mad er chili – meget chili. Efter frokost var der god tid til at besøge byen. De fleste huse er bygget af sten, men der ligger også et par træhuse med de traditionelle malerier på væggene. På klippevæggen lige over byen findes et ret utilgængeligt kloster. De første indbyggere jeg mødte, var to tiårige drenge og deres mor, som var på til byens vandpost for at vaske tøj.

I gården til et hus hilste jeg på et par ældre mennesker som sad på gulvet og gjorde deres kål istand. De var meget venlige, og inden jeg fortsatte, gav jeg dem et postkort fra Danmark, og de gav mig tre stykker yakost.

Praktiske oplysninger

Den fysiske udfordring ligger både i højden og terrænet, og deltagelse forudsætter at du er i en god fysisk form, og at dit helbred er helt i orden. Nogle strækninger kan være våde og mudrede, men det ødelægger ikke den store oplevelse. Der er ofte mange sten i varierende størrelse, og underlaget kan være meget ujævnt. Selv om turen er planlagt med rimelig tid til akklimatisering, er det anstrengende at gå opad i den tynde luft, så på vej op mod de højeste pas, skal man være forberedt på at måtte holde mange pauser. Vandreturen er på omkring 160 km i alt, og vi går 6 – 9 timer om dagen. Læs mere om højdesyge.

Deltagere over 70 år anbefales at konsultere egen læge inden endelig tilmelding.

Klimaet i Bhutan varierer fra tropisk jungle til alpint og snedækkede bjerge. På denne tur skal vi i de højst beliggende lejre være forberedte på nattefrost. I det tidlige forår og hen ad efteråret kan vi forvente mange dage med klart men koldt vejr, og der kan falde nedbør i form af sne eller regn. Læs mere om klimaet i Bhutan.

Campingudstyret som består af solide to–personers telte, madrasser samt toilet- og messetelt, bliver stillet op og taget ned for os. I messeteltet spiser vi ved borde og stole, og der er lys, så vi kan skrive og læse lidt om aftenen. De fleste går dog tidligt til ro, for vandredagene starter tidligt. På hele vandreturen overnattes i telt.

Yakokserne med vores udstyr på vej mod et bjergpas.

Dit eget udstyr omfatter bl.a. en varm sovepose, gode vandrestøvler og gerne vandrestav(e). Om dagen bærer du på en dagrygsæk med vandflasker (2 - 3 liter vand), skiftetøj og andre nødvendige personlige ejendele. Den øvrige bagage transporteres på pakdyr; ponyer eller yakokser. Detaljeret udstyrsliste fremsendes.

Overnatning før og efter vandreturen sker på gode middelklassehoteller.

Til og fra Bhutan. Vi flyver fra København til Kathmandu, Nepal, hvor vi kan begyndeat vænneos til højden. Derfra har vi en kort men spektakulær flyvetur langs Himalayabjergkæden til Bhutans internationale lufthavn i Paro. På hjemturen har vi også en overnatning i Kathmandu, så vi kan få oplevelserne til at sætte sig inden hjemrejsen.

Afgange og priser

Kontakt os om afgange og priser.

Forslag til dagsprogram

Dag 1: Afrejse fra København

Vi flyver fra København og ankommer til Kathmandu næste formiddag.

Dag 2: Bouddhanath i Kathmandu, Nepal

Ankomst til Kathmandu om formiddagen og indlogering. Resten af dagen kan bruges til akklimatisering og til at lære området omkring hotellet med den kraftige buddhistiske indflydelse at kende.

Dag 3: Kathmandu, sightseeing

Sightseeing i og omkring Kathmandu med lokal guide.

Dag 4: Paro, Bhutan

Vi flyver med Druk Air fra Kathmandu, og efter en enestående flyvetur langs Himalayabjergkæden og bjergtoppe som bl.a. Mt. Everest, lander vi i Paro Lufthavn, Bhutans eneste internationale lufthavn. I lufthavnen bliver vi hentet af vores engelsktalende bhutanesiske guide. Overnatning på hotel i Paro.

Dag 5: Sightseeing i og omkring Paro

For at akklimatisere os og forberede os på de næste dages stigende højder, bliver vi kørt ud til en stejl 900 meter høj klippevæg, hvor vi vandrer op til det ikoniske kloster Taktshang Goemba (Tigerreden). I følge legenden fløj guru Rinpoche for at undertvinge en lokal dæmon op til stedet på ryggen af en huntiger, som var en manifestation af hans ægtefælle. Om eftermiddagen bliver der tid til at se os om i Paro og evt. besøge det karakteristiske runde Nationalmuseum. I april erstattes Nationalmuseet med overværelse af den farvestrålende festival Paro Tshechu. Overnatning på hotel i Paro.

Dag 6: Vandring til Shana

Første dag gennem skoven.

Vi starter vandreturen direkte fra hotellets dør, hvorfra vi vandrer over nogle bakker med en skøn udsigt ud over Parodalen og ned til det gamle Kyichu Lhakhang. som er et af Bhutans ældste og smukkeste templer. Det skulle være blevet bygget af kong Songtsen Gampo fra Tibet i år 659. Vi bliver kørt forbi Drugyul Dzong, et gammelt forsvarsværk bygget til at forsvare landet mod invasioner fra Tibet. Efter frokost vandrer vi til den lille landsby Shana (2.850 m.o.h.), hvor vi som de næste 12 nætter overnatter i telt.

Dag 7: Vandring til Thangthangkha

Ruten følger Parofloden op igennem skovbevoksede bjerge til vores lejr, Thangthangkha, 3.610 m.o.h. Der er en del vildt i området, og nogle tilråder at man ikke går alene, fordi der lever bjørne, men vi har ikke kendskab til at vandrere skulle have mødt nogen. Dagens etape er på omkring 22 km, og selvom vi følger floden, er der mange korte men hårde stigninger, og det samlede antal højdemeter er væsentlig mere end de 750 meter der er mellem start og slutpunkt. Ofte er der vådt, og det er en etape præget af sten i alle størrelser.

Efter godt 14 km skal vi være opmærksomme på ikke at tage en tilsyneladende bedre sti mod vest (venstre), idet den leder ind til passet Tremo La og videre til Tibet.

Dag 8: Vandring til Jangothang

En skoleklasse i Jangothang.

I klart vejr kan vi fra lejren nyde solopgangen over Jhomolhari, Bhutans næsthøjeste bjerg. Efter morgenmad fortsætter vi langs Parofloden til Jangothang, 4.080 m.o.h. Stien fortsætter langs floden, og efter et par timer når vi militærlejren Heansho Jhankha, der bl.a. huser en helikopterlandings-bane. Herefter peger stien i en mere nordøstlig retning, og efter yderligere et par timer passerer vi nogle små landsbyer, som slutter med Jhomolhari landsby, som ligger tre kvarter før det sted hvor vi slår lejl, kan vi sikkert besøge skolen, som har elever fra et større opland.

Vegetationen bliver efterhånden lavere, og vi kommer stadig tættere på de snedækkede bjerge, der danner grænse til Tibet. Sandsynligvis viser de første yakokser sig i dag, for de kan ikke leve under ca. 3.000 meters højde. I dag går vi 19 km med en samlet stigning på 470 meter.

Dag 9: Hviledag med kort vandring til de hellige Tsho Phu søer

Vi har en hviledag med akklimatisering i Jangothang. Vi bruger dog formiddagen til en kortere vandretur op til de hellige Tsho Phu søer, hvor yakhyrder holder til på nogle tider af året. Der er gode chancer for at se himalaya blåfår. Om eftermiddagen kan dem der har lyst besigtige ruinerne efter den gamle dzong, der ligger lige op til lejren.

Dag 10: Vandring til Lingshi

Vi følger stien med Jangothangs få huse på venstre side og krydser den anden træbro til højre. I dag fortsætter vi opad med fantastiske udsigter over flere af Himalayas imponerende bjergtoppe, og efter 3-4 timer når vi Nyile La passet (4.890 m.o.h.) med dets mange farvestrålende bedeflag. På vej ned mod Lingshi har vi udsigt over byens dzong, som desværre blev ødelagt ved et jordskælv i 2011. Vi camperer efter 18 km i en dal lidt før landsbyen Lingshi (4.010 m.o.h.) med en fantastisk udsigt mod det næsten 7.000 meter høje Jitchu Drake.

Dag 11: Vandring til Chebisa

Vi holder frokost ved landsbyen Goyok

Fra Lingshi er det en let vandredag til Chebisa (3.880 m.o.h.), hvor vi ankommer først på eftermiddagen. Vi spiser vores varme frokost på en lille mark uden for Goyok, som huser omkring 25 familier. Heldigvis er vores kok god til at lave mad tilpasset europæisk smag, for en af hovedingredienserne i bhutanesisk mad er chili – meget chili.

Efter frokost er der tid til at besøge landsbyen, hvor de fleste huse er bygget af sten. Hvis der er stemning for det, kan vi tage en afstikker længere ind i den smukke dal forbi et par bedemure til Dando Goempa, som ligger 1 – 1½ time fra Gayok. Dando Kloster, som ligger på en klippevæg og bebos af nogle få munke, er udsmykket med fine vægmalerier og tankaer. På en stor klippeflade nedenfor klostret lægges kroppe af afdøde personer ud til en såkaldt himmelbisættelse, hvor gribbe hjælper den afdøde til genfødsel.

I Chebisa kan vi studere den kunstfærdige og religiøse udsmykning på husene, og sandsynligvis kan vi opleve bueskydning, som er Bhutans nationalsport og en af de få sportsgrene de deltager med ved OL. Hvis vi tager ind til Dando Goempa, skal vi først regne med at nå Chebisa kl. 16-17.

Dag 12: Vandring til Shomuthang

Vi starter med en ret stejl stigning op til Gombu La passet (4.440 m.o.h.), hvorfra vi efter at have nydt den fantastiske udsigt mellem bedeflagene, bevæger os ned gennem den skovklædte Dhulung Ghang dal og og videre gennem rhododendronskove til Shomuthang, 4.220 m.o.h. Kort før lejren passerer vi en stenhytte, som på nogle tider af året bebos af en familie af yakhyrder.

Dag 13: Vandring til Robluthang

Det er en lang tur op til dagens pas, Jare La, 4.785 m.o.h., hvor vi, hvis vejret er med os, atter har en fantastisk udsigt tilbage til Jitchu Drake og det imponerende Tigerbjerg mod nord. Vi krydser Tsharijathangfloden, og her kan det være godt at have nogle ekstra sko eller sandaler med for at skåne støvlerne for det tilfælde at broen ikke er blevet genopbygget efter sommerens regnperiode. Efter en kort stigning slår vi lejr ved Robluthang, 4.160 m.o.h.

Dag 14: Vandring til Limithang

Dette er turens hårdeste dag, men vi er kommet i form og har vænnet os til højderne, så vi kan langsomt bevæge os op og krydse turens højeste pas, Sinche La, 5.000 m.o.h., som nås efter ca. fem timer. I disse højder findes den meget særprægede medicinske plante Reum Nobile, og der er mulighed for at spotte ørne, gribbe og blåfår. Efter passet går det stejlt nedad til dagens lejrplads, som kaldes Limithang, 4.160 m.o.h.

Dag 15: Vandring til Laya

Vi følger floden ned mod Laya, (3.800 m.o.h.), men landsbyen ligger hævet et par hundrede meter over den, så lige når vi tror vi er fremme, sætter stigningerne farten ned. Laya er et område bestående af flere landsbyer, og inden vi når frem, møder vi nok kvinder med deres typiske små koniske bambushatte. Vi spiser sen frokost i lejren, som ligger i byen, og derefter kan vi slappe af, vaske tøj eller udforske byen.

Dag 16: Hviledag i Laya

Hviledag i Laya, som har en skolen med omkring 110 elever, som kommer fra oplandet. Nær vores lejr ligger der også et nyligt åbnet day care centre sponsoreret af UNESCO. I området findes et par templer, og en nyere attraktion er et varmt stenbad. Der bliver under alle omstændigheder rig mulighed for at udforske livet i disse fjerne dele af Himalaya, hvor kun få udlændinge sætter deres fødder. På rejserne i oktober kan vi opleve Royal Highland Festival, som på mange måder adskiller sig fra Bhutans traditionelle festivaller. Der er bl.a. konkurrencer med højlandsdyr som yak.

Dag 17: Vandring til Koina og kørsel til Gasa

Efter gårsdagens hvil, er du klar til en lang, men spektakulær dag op langs Mo Chhu (Moderfloden), hvor vi går op og ned gennem meget skovbevoksede områder med masser af fugle og sommerfugle. Inden vi når ned til Koina i 3.240 meters højde, skal vi over nogle korte, men hårde stigninger. Hvis vi er heldige, kan vi se Bhutans særprægede nationaldyr, takin.

Vejen fra Punakha er netop blevet forlænget til Koina, så her bliver vi samlet op og vi bliver kørt til Gasa, hvor vi inden aftensmaden kan blive blødt lidt op i de varme kilder i Gasa Tsachu.

Vi overnatter i telt ved Gasa Tsachu.

Dag 18: Punakha

Punakha Dzong med floderne Mo Chhu og Pho Chhu i forgrunden

Fra Gasa har vi ca. tre timers kørsel til Punakha, hvor man på grund af den lave beliggenhed, kan man høste ris to gange om året, og der gror bananer, appelsiner og andre frugter. Efter frokost besøger vi den imponerende Punakha Dzong; et kombineret fort og kloster som i århundreder udgjorde magtbasen i Bhutans system af reinkarnerede herskere.

Overnatning på hotel i Punakha.

Dag 19: Punakha og kørsel til Thimphu

Vi starter dagen med et besøg i Chimi Lakhang, et smukt lille tempel som i det 15 årh. blev bygget til ære for Drukpa Kunley, hvis utraditionelle syn på sex stadig kommer til udtryk på mange husmure. Derefter forlader vi Punakha og begiver os over Dochu La (3.115 m.), hvor man i klart vejr kan nyde den fantastiske udsigt over Himalayabjergkæden. Køreturen til Thimphu tager omkring to timer plus opholdet på Dochu La (¾ til 1 time).

Efter indlogering i Thimphu bliver der tid til et besøg på Den Nationale Minde-chorten, som blev bygget i 1974 til minde om den 3. konge, Hans Majestæt kong Jigme Dorji Wangchuck. Resten af dagen kan bruges til på egen hånd at udforske det pulserende liv i Bhutans hovedstad og evt. shoppe lidt.

Overnatning på hotel i Thimphu.

Dag 20: Thimphu

Vi besøger nogle at hovedstadens seværdigheder, og der vil også være tid til at købe en souvenir. Overnatning i Thimphu.

Dag 21: Fly til Kathmandu

Tidlig morgen går turen til lufthavnen i Paro og tilbage til Kathmandu med Druk Air og den enestående udsigt mod Himalayabjergkæden. Vi lander i Kathmandu og bliver kørt til hotellet. Overnatning i Kathmandu.

Dag 22: Fly til Danmark

Fly fra Kathmandu tidlig morgen og ankomst til København samme aften.

Forlængelse til Masa Gang

Dag 1 til 16 følger programmet til Laya

Dag 17: Vandring til Nulithang

Efter gårsdagens hvil, er du klar til en lang, men smuk dag nordøst på gennem landsbyen Lungo. Lungo har en skole og en lhakhang og en del store nybyggede huse. Herfra har vi udsigt til flere unavngivne bjergtoppe mod nordvest for enden af dalen. Vores rute leder os fra Lungo et kort stykke i en sydlig retning til floden Togtserkhagi Chhu, som vi følger mod nordøst og mod det 7.194 meter høje Masa Gang, der ligger få kilometer fra grænsen til Tibet. Kort før vores overnatningssted i Nulithang, 4.050 m, krydses floden.

Denne rute benyttes stort set ikke af nogen vandrere.

Dag 18: Udforskning af bjergene

Der er flere muligheder i området. Vi kan komme tættere på Masa Gang-massivet ved at vandre op ad en stejl skråning på den vestlige side af floden, eller vi kan følge Togtserkhagi Chhu længere nordpå til Phue Dong med fantastiske udsigter over Masa Gang og Tsenda Gang (7.000 m) mod sydøst.

Dag 19: Vandring til Take Hankhar

I dag går vi tilbage langs Togtserkhagi Chhu, men vi fortsætter langs floden forbi militærets kontrolpost ved Take Hankhar.

Dag 20: Vandring til Koina og kørsel til Gasa

Den sidste vandredag går langs Mo Chhu (Moderfloden), hvor vi går op og ned gennem meget skovbevoksede områder med masser af fugle og sommerfugle. Inden vi når ned til Koina i 3.240 meters højde, skal vi over nogle korte, men hårde stigninger.

Vejen fra Punakha til Gasa er ved at blive forlænget mod Laya, så det er usikkert hvor langt vi skal vandre. Pt. regenr vi med at skulle samles op ved Koina, hvorfra vi kører til Gasa, hvor vi inden aftensmaden kan blive blødt lidt op i de varme kilder, Gasa Tsachu.

Vi overnatter i telt ved Gasa Tsachu.

Dag 21: Punakha, se dag 18

Dag 22: Punakha og kørsel til Thimphu, se dag 19

Dag 23: Thimphu, se dag 20

Dag 24: Fly til Kathmandu, se dag 21

Dag 25: Fly til Danmark

Fly fra Kathmandu tidlig morgen og ankomst til København samme aften.