På cykel gennem det ukendte Østbhutan

- Cykling med følgevogn i fjerne bjergegne

Turbeskrivelse

På denne tur cykler vi på mountainbike ad bjergveje gennem dele af det østlige Bhutan som besøges af meget få turister. Det er dog et område som har meget at tilbyde i form af natur, kultur og historie. Vi cykler nordpå gennem skovklædte bjergområder langs Kulong Chhu floden, som er hjemsted for aber og mange farvestrålende mindre fuglearter. På vinterafgangene kan vi i de nordligste områder opleve flokke af den udryddelsestruede sortnakkede trane på et af dens få overvintringssteder.

Vi oplever den unikke kultur i det østligste Bhutan, og der bliver rig lejlighed til at stoppe op i de små landsbyer undervejs og opleve hvordan folk lever. Vores indfødte guide vil hjælpe os med at skabe kontakt til indbyggerne. Vi cykler fortrinsvis ad sparsomt trafikerede landeveje mellem 800 og 2.200 meters højde gennem stille landsbyer, skov, savanne med citrongræs og landbrugsområder. Stadig flere af vejene bliver asfalterede, men vi har også en del naturveje af varierende kvalitet. På enkelte strækninger er der planlagt transport i vores supportbil, og det er altid en mulighed hvis behovet skulle opstå.


Vi flyver via Delhi til Guwahati i Assam i det østlige Indien, og derfra har vi et par timer i bil til grænsen til Bhutan. Her bliver vi mødt af vores bhutanske guide, og efter en overnatning i Samdrup Jongkhar, bliver vi kørt op igennem bjerge dækket af skove af fyr, pinjer, rhododendron og bambus til Trashigang, hvor cykelturen starter. Vi stopper ved nogle af de små templer og klostre undervejs. Vi besøger det Nationale Center for udvikling af Vævning, hvor bl.a. udstillingen af planter til naturlig farvning er interessant.

I Trashigang, en hyggelige by med et stort bedehjul på byens centrale plads, besøger vi en af Bhutans ældste dzongs, hvorfra hele det østlige Bhutan blev styret fra det 17. århundrede til begyndelsen af det 20. årh.

Øst for Trashigang cykler vi langs med floden Gonri Chu ind i det aller østligste Bhutan. Vi besøger små landsbyer og lokale vævere, hvor vi har mulighed for at købe tørklæder i silke. Vi passerer bjergsider med terrasser, hvor der dyrkes ris og grøntsager, og fra Rangjung cykler vi mod nord ad bjerg- og skovveje gennem små landsbyer med klostre på bjergtoppene. Her er turister er et sjældent syn.

Fra Trashi Yangtse er det muligt at cykle længere nordpå til den sortnakkede tranes overvintrings-område, og vi besøger det Nationale Institur for Zorig Chusum, en skole hvor man dyrker seks af de 13 bhutanske kunstarter og håndværk, bl.a. thangkamaling, broderi og trædrejning.

Fra Trashi Yangtse cykler vi atter sydpå gennem de frodige dale forbi det fantastisk smukke tempel Gom Kora til Trashigang. Lidt længere mod vest besøger vi verdens formentlig største guru-statue, og vi overnatter privat hos en familie i Khoma, hvor næste alle familie er dedikerede vævere. Turens fysiske højdepunkt bliver landsbyen Merak i Migoi Nationalparken, som er blevet oprettet for at give den afskyelige snemand (Migoi) lidt ro. Nationalparken har også til formål at beskytte det halvnomadiske Brokpa-folks kultur. Brokpa'erne er kulturelt meget forskellige fra resten af den bhutanske befolkning, hvilket bl.a. ses på deres påklædning. Udover kultur skal vi se spændende planter og fantastiske bjerge. Efter at have cyklet rundt i Bhutan i en uge, er vi tilstrækkeligt aklimatiserede til at kunne overnatte i Merak, 3.500 m.o.h., hvorfra vi den følgende dag cykler de 37 km ned til landevejen og tilbage til Trashigang, hvor vi atter har en overnatning. På vejen besøger vi vævere i landsbyen Tzangkhar, det moderne nonnekloster Thekchok Kunzang, hvor der bor 45 nonner samt Rangjung Yoesel Chholing klostret.

Fra Trashigang har vi to dages cykling ned til Samdrup Jongkhar ved den indiske grænse. Afhængigt af vejens aktuelle tilstand, tager vi måske en kortere strækning med vores supportbil. Efter en overnatning i Samdrup Jongkhar bliver vi kørt til lufthavnen i Guwahati, hvorfra vi flyver hjem via Delhi.


Praktiske oplysninger

Vejene er dels asfaltveje, dels uasfalterede skov- og bjergveje, som snor sig på bjergsiderne eller gennem dalene og op over udfordrende bjergpas. Trafikken er generelt sparsom. De mountainbikes vi lejer, er meget velegnede til dette terræn.

Den fysiske udfordring er ikke ubetydelig, og man skal være forberedt på jord, grus og sten på nogle af vejene, og der findes ikke flade veje i Bhutan; enten går det op, eller også går det ned. Vi har en overnatning i 3.500 meters højde, og der er ét pas på 3.200 meter, men ellers kører vi i 800 til 2.200 meters højde. Deltagelse forudsætter at du er i god fysisk form, og at dit helbred er helt i orden. Deltagere over 70 år anbefales at konsultere egen læge inden endelig tilmelding. Vi vil have en ledsagebil (dog ikke lige i hælene på os!), som kan give os et lift hvis vi trænger til det.



Cykel og udstyr. Det anbefales at leje cyklerne i Bhutan, for det vil være temmelig at tage din egen med. Der er en følgebil og både en dansk og en indfødt cykelguide. Sidstnævnte fungerer også som mekaniker. Din bagage transporteres af følgebilen, som også kan give et lift hvis behovet skulle opstå. Om dagen cykler du med vandflaske og evt. lidt ekstra tøj og andre nødvendige personlige ejendele. Den øvrige bagage transporteres i bilen, og mangler du noget, er bilen til at få fat i. Det er påbudt at køre med cykelhjelm, som er inkluderet i lejen af cykler.
Klimaet i Bhutan varierer fra tropisk jungle til alpint og snedækkede bjerge. På denne tur skal vi i vinterperioden regne med at nattemperaturerne i Merak kan komme ned under frysepunktet, men vi kan forvente mange lune dage med klart vejr og sol, og der falder sandsynligvis ikke noget nedbør. Forår og efterår er temperaturerne noget højere, og det kan blive varmt midt på dagen. Til gengæld skal vi regne med at himlen ikke er helt så klar, og der er større risiko for regn jo tættere på sommermånederne vi kommer. Læs mere om klimaet i Bhutan.

Overnatning sker på gode middelklassehoteller, men i Khoma bor vi hos en familie som driver et lille guesthouse i et traditionelt hus. Her er tæpper til rådighed, men det anbefales at medbringe lagenpose og evt. sovepose. I Wamrong overnatter vi på et lille guesthouse. I Khoma og Wamrong er der ikke mulighed for enkeltværelse.

Til og fra Bhutan. Vi flyver fra København via Delhi til den indiske by Guwahati, hvor vi bliver hentet og kørt til Samdrup Jongkhar, Bhutans grænseby. Her modtages vi af vores bhutanske guide, og efter en overnatning kører vi videre mod Trashigang, som er udgangspunktet for cykelekspe-ditionen i Østbhutan. Hjemrejsen følger samme rute.


Afgange og priser

Rejse den 15. til 29. februar 2020: DKK 22.000

Cykelleje: DKK 1.500

Enkeltværelse (undt. Khoma og Wamrong): DKK 2.800


Dagsprogram

Med forbehold for ændringer


Dag 1: Afrejse fra København

Afrejse fra København med ankomst til Delhi tidligt næste norgen.


Dag 2: Fra Delhi til Samdrup Jongkhar (Bhutan)

Om formiddagen fortsættes med indenrigsfly videre fra Delhi til Guwahati lufthavn i den østindiske delstat Assam. Herfra køres vi til Samdrup Jongkhar, hvor vi modtages af vores bhutanske guide. Inden aftensmaden bliver der tid til at gå lidt rundt i byen og mærke stemningen og nyde synet af de smukke bygninger.


Dag 3: Fra jungle mod Himalayabjergene

Fra grænsebyen bliver vi kørt ca. 160 km op igennem skovklædte bjerge med et rigt fugleliv. Undervejs får du de første glimt af Himalayabjergkæden, og ved Khaling besøger vi National Handloom Development Project, som er et center drevet Bhutans Nationale Kvindesammen-slutning. Det har en lille udstilling om vævning og hvilke naturlige planter der bruges til farvning af bomulden. Kvinderne kan få kredit til indkøb af garn, og en del af deres produkter sælges her. Ved hotellet i Trashigang gør vi cyklerne klar til de næste dages cykelekspedition.


Dag 4: Over bjergene til Dragme Chhu og Trashi Yangtse, ca. 75 km

Vi varmer op med nogle kilometer ned til broen over Gomri Chhu, og så begynder en lang stigning, som starter blidt, men som efterhånden bliver hårdere at bestige. Vi kan snart nyde fantastiske udsigter, og efter ca. 30 km når vi Ramjar, hvor vi besøger det lille tempel, inden vi fortsætter og snart kan trille ned mod floden Drangme Chu. Vi fortsætter nordpå op gennem den skovklædte floddal til Trashi Yangtse, hvor vi overnatter.


Dag 5: Trashi Yangtse og udforskning af området, 50 – 60 km

Morgenen i Trashi Yangtse har en helt speciel stemning. Vi udforsker Chorten Cora, og det Nationale Institut for Zorig Chusum, de 13 kunstarter, man regner med i Bhutan. Fra byens nye dzong har vi en fantastisk udsigt over byen og det omkringliggende område. Der er mulighed for en dagtur i området nord for Trashi Yangtse ind i Boomdeling Nationalparken, hvor den sortnakkede trane har vinterhi. Vi cykler ad naturveje nogle timer ind i dette afsides område. De første otte km til Boomdeling Nationalparken cykler vi langs Kholong Chuu gennem en smal løvskovsbevokset dal, som derefter åbner op for rismarker, hvor vi om vinteren sandsynligvis kan opleve flokke af sortnakkede traner. Vi fortsætter op til den lille landsby Ngalimang, hvorfra vi bliver kørt tilbage i bil. Overnatning i Trashi Yangtse.


Dag 6: Cykling fra Trashi Yangtse til Trashigang, 52 km

Kort efter vi har forladt byen, besøger vi den gamle dzong, som i dag bruges som kloster. Derfra snor vejen sig langs Kulong Chhu, som snart støder til Drangme Chu. Med lidt held finder vi aber i træerne langs de skovklædte bjergveje.

Inden opkørslen til Trashigang, besøger vi det smukke og traditionsrige tempel Gom Kora. Her kan vi få testet hvor meget vi har syndet, og dem der har mod på det, kan klatre op ad en væg og ind i Paradis. Sidst på dagen når vi hotellet i Trashigang.


Dag 7: Bil til den store Guru-statue og cykling til Khoma, ca. 40 km

Om formiddagen hviler vi benene mens vi bliver kørt ned langs Dragme Chhu, over Kora La og videre op til landsbyen Tangmachu og verdens efter sigende største guru-statue, som højt over floden skuer ud over det omliggende landskab. Det virker lidt surrealistisk at en 45 meter høj statue er placeret i bjergene så langt fra alfarvej.

Vi cykler ned til landevejen og fortsætter op til vores guesthouse i den lille traditionelle tekstillandsby Khoma, hvor vi kan opleve hvordan kvinderne samles for at væve i mindre grupper. Der er mulighed for en kort vandretur i de omkringliggende bjerge. Privat overnatning i Khoma.


Dag 8: Cykling til Mongar, 85 – 90 km

Vi cykler først op og besøger Lhuentses gamle dzong fra 1654, som ligger på en klippe højt hævet over byen. Herfra går det sydpå ned langs Kuru Chhu, og efter omkring 60 km når vi Dangola, hvor vi møder en stejl stigning på omkring 12 km op til Mongar, hvor vi skal overnatte. I Mongar besøger vi den meget smukke Mongar Dzong inden middagen på hotellet.


Dag 9: Cykling til Trashigang 91 / 74 km

Dem der har kræfterne i behold, står tidligt op og cykler de 17 km (700 højdemeter) op til det 2.300 meter høje Kora La pas, hvorfra vi har 64 km ned til Chazam; dog ikke uden stigninger undervejs. Dem der ikke har behov for at tage den lange stigning, kan blive kørt op til passet i bil. Fra Chazam er der ti km op til vores hotel lige uden for Trashigang.


Dag 10: I bil til Merak (3.500 meter)

Vi bliver kørt i bil op til brokpa-folket i Merak, som ligger i 3.500 meters højde. Vi kommer op til et helt unikt bjerglandskab, og en spændende landsby, som vi har eftermiddagen til at udforske. Vi kan bl.a. besøge templet og opleve livet i en Brokpa-landsby med ca. 140 familier. Brokpa-folket er halvnomadiske, og de adskiller sig en del fra de øvrige bhutanesere. Udover kultur vil vi se spændende planter og fantastiske bjerge. Overnatning i guest house eller camping. Medbring en varm sovepose.


Dag 11: Cykling ned fra Merak, ca. 75 km

De første ca. 8 km efter morgenmaden snor vejen sig langs floden med graner op ad bjergsiderne, men på de sidste to km op til passet Thumbur La (3.400 m) vil vi mærke den tynde luft (mulighed for transport i bil). Fra passet har vi 25 km ned til den asfalterede landevej, og på vejen vil vi opleve en afvekslende natur med mulighed for at se aber og et rigt fugleliv. Om vinteren kan der være pletvis is og sne på den meget udfordrende jordvej.

Vi rammer landevejen 5 km vest for Phongmey, hvor vi besøger landsbyens lhakhang (tempel) med dens statue af den magtfulde Bodhisattva Chenrisig med 1000 arme og 11 hoveder. Herfra følger vi floden med rismarker op ad skråningerne og små hyggelige landsbyer med med stærke traditioner for vævning i silke og bomuld. Vi kommer snart forbi Thekchok Kunzang Choeden nonnekloster og videre gennem Radi og andre små landsbyer med tradition for vævning. Tilbage i Rangjung besøger vi det moderne privatejede kloster Rangjung Yoesel Chholing, som blev grundlagt i 1990. Det er opført og drives af en søn af en reinkarneret lama, hvis søn også er reinkarneret. Som de fleste templer her i Østbhutan, er templet dedikeret til Guru Rimpoche, grundlæggeren af buddhismen i Bhutan. Overnatning på i Rangjung ellerTrashigang.


Dag 12: Cykling fra Trashigang til Wamroong, ca. 80 km

Vejen går op gennem landbrugsområder med bl.a. terrasser med ris, kartofler og grøntsager. Fra det 2.200 meter høje Yongphu La kan vi for sidste gang nyde synet af de snedækkede Himalayabjerge over 50 km længere nordpå. Vi overnatter på guest house eller camperer i Wamroong.


Dag 13: Tilbage til lavlandet,ca. 80 km

I dag cykler vi næsten 2.000 højdemeter nedad, fra tempereret til subtropisk landskab inden vi når Samdrup Jongkhar ved den indiske grænse. Det er en meget varieret dag, hvor vi starter med udsigt ud over betagende bjerglandskaber og ender i flad subtropisk skov med aber og farvestrålende fugle. I Samdrup Jongkhar kan vi nå at foretage de sidste indkøb. Udsigten fra bjergvejene er enestående, og undervejs bliver der mulighed for at besøge Dewathang, som er bygget af den kendte lama og filminstruktør Jamyang Khyentse Norbu. Han har instrueret film som Travellers and Magicians (2003) og den kontroversielle Hema Hema: Sing Me a Song While I Wait (2017). På vej ind til vores hotel i Samdrup Jongkhar besøger vi byens Dzong.


Dag 14: Hjemrejse

Vi bliver kørt til Guwahati Airport i Indien, hvorfra vi har en kort flyvetur til New Delhi. I Delhi har vi en overnatning inden hjemrejsen til Danmark næste dag.


Dag 15: Ankomst til København

Ankomst til København.




Yderligere oplysninger

Efter tilmelding vil du modtage yderligere information om hvad du bør medbringe m.m., men du er meget velkommen til at ringe og få en snak om turen inden du melder dig til.